BUDAPEST II. KERÜLET ÖNKORMÁNYZAT
MARGIT-NEGYED INGATLAN-BÉRBEVÉTELI PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
1. A pályázat célja
A Margit körút és környékének problémái sokrétűek és több évtizedre nyúlnak vissza. Ennek egyik leglátványosabb tünete a rengeteg üres, kihasználatlan ingatlan. Ezeket megfelelő funkciókkal feltöltve új közösségek alakulhatnak ki és meglévők erősödhetnek, aktuális, vonzó események, színvonalas üzletek, szolgáltatások gazdagíthatják a területet. A program keretében a II. Kerületi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában lévő, üresen álló ingatlanok egy részére lehet pályázatot benyújtani. Megfelelő kereskedelmi, kulturális és közösségi kezdeményezés, üzleti vagy civil szolgáltatás esetén, a dedikált Margit-negyed Döntés-előkészítő Testület (továbbiakban: MNDTT) előterjeszti a pályázatot az Önkormányzat Gazdasági és Tulajdonosi Bizottságának (továbbiakban: GTB) bérbeadásra. Célunk, hogy a megvalósuló projektek hosszútávon fenntarthatóak legyenek és olyan inspiráló környezet alakuljon ki, amelyben egyensúlyba kerülnek a kereskedelmi, közösségi és kulturális szolgáltatások, jó közérzetet biztosítva a helyiek és idelátogatók számára.
2. Kik pályázhatnak?
Gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek és magánszemélyek jelentkezését egyaránt várjuk, utóbbiak esetében azonban felhívjuk a figyelmet, hogy bérleti szerződés csak jogi személlyel köthető, tehát a pályázat támogatása esetén azt létre kell hozni. Javasoljuk, hogy olyan projekttel pályázz, amelyet valóban komolyan gondolsz. Előnyt jelent, ha van tapasztalatod és referenciád az adott területen. Fontos: gondold át alaposan, hogy sikeres pályázat esetén hogyan szeretnéd működtetni a projektet, mert a szerződést azzal a jogi személlyel kötheted meg, amellyel benyújtottad a pályázatot – vagy magánszemély esetén, azt létrehoztad – és amelyikkel az ingatlant üzemeltetni fogod. Ettől eltérő esetben a pályázat hátrányból indul, illetve a bérbeadási folyamat jelentősen hosszabbodhat. (Pl. magánszemélyként nem folytathatsz kereskedelmi tevékenységet, vagy ha egyesülettel pályáztok, de végül az egyesület cégével szeretnétek szerződni, akkor csak az egyesület által 100%-ban tulajdonolt gazdasági társaság veheti át a bérleményt.)
3. Mit lehet tudni az ingatlanokról?
Az “Ingatlanok” menüpont alatt találod a legfontosabb tudnivalókat: ilyen az alaprajz, a helyiségek száma, a közművek állapota, a bérleti díj összege. A döntésedet néhány mellékelt képpel is segítjük. Az ingatlanok megtekintésére a hello@margitnegyed.hu címen kérhetsz időpontot. A pályázatod kizárólag akkor lesz érvényes, ha személyesen megtekintetted az ingatlant.
4. A pályázat menete
Ha szívesen költöznél egy meglévő szolgáltatással vagy új kezdeményezéssel, üzlettel a Margit-negyed területére, az alábbi folyamatot követve tudsz pályázni:
- Nézd át az önkormányzati tájékoztatót.
- Tekintsd meg az adott ingatlant, miután a hello@margitnegyed.hu e-mail címen időpontot egyeztettél kollégáinkkal. Ez előfeltétel!
- Töltsd ki a “Pályázom!” menüpontban a felületet! A válaszokat lényegretörően, érthetően fogalmazd meg, de mindenképpen derüljön ki a döntéshozók számára az üzemeltetéssel, fenntartással kapcsolatos minden lényeges részlet!
- Töltsd fel a kért dokumentumokat! Hiányzó dokumentumok esetén a pályázat érvénytelen.
5. Az elbírálás szempontjai
Nem szeretnénk előre kitalálni, hogy mivel pályázz, arról viszont van elképzelésünk, milyen környéken szeretnénk élni és dolgozni. Ezért előnyt élveznek a helyben nem, vagy nem nagy számban elérhető szolgáltatások (kiskereskedelmi, gasztronómiai, egészségügyi, civil, egyéb), a művészeti és kulturális projektek, közösségi kezdeményezések, amelyek színesíthetik a Margit-negyedet. Az ötlet eredetisége, hiánypótló jellege mellett fontos a gazdasági fenntarthatóság is – az ingatlanok a közvagyon részét képezik, így azok a pályázatok kapnak prioritást, amelyek nemcsak kreatívak, de megfelelő felkészültségű üzemeltetési tervvel is rendelkeznek, és anyagilag stabilak. Az MNDTT több szempontból vizsgálja a pályázatokat, és fogalmazza meg ajánlását:
– a tevékenység hogyan illeszkedik a Margit-negyedbe?
– a tevékenység hoz-e fizetőképes vásárlói réteget az utcaszakaszra, ami közép- és hosszútávon segítheti az ide települő kereskedők és szolgáltatók működését is?
– rendelkezik-e kellő vonzerővel a gyalogosok számára?
– a vállalt bérleti díj összege,
– összkép, hatás, amit az ingatlanhoz jutó szolgáltatók együttesen adnak a környéknek.
6. Ki és hogyan dönt?
A pályázatokat a hónapok első hetében ülésező MNDTT bírálja elő, amely olyan helyi civilekből, szakemberekből és önkormányzati képviselőkből áll, akik különféle területekről (pl. urbanisztika, építészet, művészet), a program szempontjából releváns háttérrel rendelkeznek és elhivatottak a Margit-negyed céljainak elérésében. A Testület feladata, hogy ajánlást tegyen a rendszerint az adott hónap utolsó hetében ülésező GTB-nek. Amennyiben a GTB elfogadja az MNDTT javaslatát, hivatalosan is nyersz. Ezt követően kell a szerződéskötéshez szükséges további feladatokat elvégezni, amiről a folyamatábrából (itt tudod letölteni) tájékozódhatsz szemléletesen.
7. Bérletidíj-mentesség és kedvezmény igénybevétele
Ha pályázatodat az MNDTT javaslatára a GTB támogatja, a bérleti szerződést az ingatlan megtekintett, megismert állapota alapján kötheted meg. A felújítás – amennyiben szükséges – minden esetben a bérlő feladata, amelyhez a GTB jóváhagyása szükséges egy felújítási terv alapján. A helyiség rendeltetésszerű használatra alkalmassá tételének időtartama alatt, de legfeljebb kilenc hónapig, a helyiséget a bérlő díjfizetési kötelezettség nélkül használhatja a munkálatok elvégzése céljából, amennyiben ezt számára a GTB engedélyezi. Ha olyan típusú felújítás indokolt, ami értéknövelő beruházásnak minősül (ld. 11. és 12. pont), a költségek GTB által elfogadott része legfeljebb a havi bérleti díj 50%-ának mértékéig beszámításra kerülhet a bérleti díjba.
Különösen indokolt esetben, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdésében részletezett alábbi feladatok részbeni ellátására (önkormányzati feladat-átvállalásra) vonatkozó pályázat esetén az MNDTT javaslatára a GTB dönthet a piaci bérleti díjhoz képest kedvezmény megállapításáról.
1. helyi közutak, közterek és parkok kezelése, fejlesztése és üzemeltetése;
2. tulajdonában álló közterületek használatára vonatkozó szabályok és díjak megállapítása;
3. parkolás-üzemeltetés;
4. általános közterület-felügyeleti hatáskör a kerület közigazgatási határán belül, ide nem értve a (4) bekezdés I. pontjában meghatározott területet;
5. helyi településrendezés, településfejlesztés;
6. helyi településrendezési szabályok megalkotása (fővárosi településrendezési terv alapján);
7. turizmussal kapcsolatos feladatok ellátása;
8. ipari és kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos szabályozási jogkörök;
9. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
10. óvodai ellátás;
11. gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;
11a. szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;
12. területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;
13. helyi közművelődési tevékenység támogatása, a kulturális örökség helyi védelme;
14. saját tulajdonú lakás- és helyiséggazdálkodás;
15. helyi adóval kapcsolatos feladatok;
16. kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
17. kerületi sport és szabadidősport támogatása, ifjúsági ügyek;
18. közreműködés a helyi közbiztonság biztosításában;
19. nemzetiségi ügyek.
Amennyiben ilyen feladatra vállalkoznál, alaposan és konkrétan fejtsd ki, hogy milyen formában és tartalommal tennéd, egyúttal jelöld meg a bérletidíj-kedvezményre vonatkozó igényt %-ban.
8. Ha nyertél, mi a következő lépés?
Miután a GTB pozitívan elbírálta az MNDTT által előszűrt pályázatod, a döntésről szóló határozatot, az Önkormányzat Polgármesteri Hivatala (továbbiakban: Hivatal) küldi meg. A szerződéskötésig az alábbi feladatok várnak rád:
- településképi eljárás lefolytatása,
- ha a felújítás idejére bérletidíj-mentességet, illetve értéknövelő beruházás esetén a felújítási munkára szánt költségek beszámítását igényeled, műszaki tartalmat, költségvetést és ütemezést tartalmazó felújítási terv elkészítése, melynek elfogadásáról egy újabb körben dönt a GTB.
9. Mi az a településképi eljárás?
Hatósági eljárás, amelynek keretében a Hivatal településképi szempontból nyilvánít véleményt a hozzá eljuttatott tervről. Ez határozza meg például, hogy a tervezett üzlethelyiség utcafrontos portálja hogyan nézhet ki, vagy ha az ingatlan hivatalos funkcióját (raktár, műhely, iroda, üzlethelyiség) módosítani szeretnéd, ezt is ebben az eljárásban teheted meg. Ennek menetéről itt találsz bővebb információt. Fontos: a településképi eljárást (15 nap) legkésőbb a bérleti szerződés megkötéséig le kell folytatnod.
10. Mi számít értéknövelő beruházásnak?
Értéknövelő beruházás a helyiség szokásos piaci értékét az adott bérleti időtartamot meghaladó időtartamban növelő ráfordítás, amelynek megállapítása – kétség esetén – a bérbeadó által felkért ingatlanforgalmi szakértő szakvéleménye alapján történik. Annak érdekében, hogy az értéknövelő beruházás minden esetben tulajdonosi kontroll mellett valósuljon meg, az a GTB által előzetesen jóváhagyott tartalommal és költséggel történhet meg, majd elkészültét követően a bérbeadó által megbízott műszaki ellenőr is ellenőrzi a rögzített beruházás megvalósulását. Bérbeadói körbe tartozó felújítások típusai (iránymutatásként, a GTB minden esetben a konrét ingatlanra vonatkozó konkrét felújítási terv ismeretében dönt):
– fűtéskorszerűsítés
– központi fűtőberendezés, kazánok cseréje
– a villamos energia-, a víz-, a gáz-, a hőellátás, a csatorna vezetékeinek és berendezéseinek megépítése, cseréje
– különböző technológiai vezetékek (víz, gáz, villany) kiegészítése alkotórészekkel, tartozékokkal
– szigetelés javítása, cseréje
– ajtók, ablakok cseréje, amelyek műszaki paraméterei jobbak, mint az eredetieké volt
– szellőzőberendezések és vezetékeinek cseréje
– légkondicionáló berendezés cseréje (központi, helyi készülékek, vezetékek teljes cseréje)
– épület használhatóságát és ellátását biztosító berendezésekkel való kiegészítése, bővítése, átalakítása, ha a funkció, a rendeltetés megváltozik
– kaputelefon vezetékeinek és berendezéseinek cseréje
– álmennyezet cseréje
– födémjavítás- vagy csere
– városképileg kiemelt pontokon lévő helyiségek portáljai
– terjedelem növelése
– tetőszerkezet átalakítása, cseréje,
– olyan vakolat alkalmazása, amellyel az épület hőmegtartó képessége javul (költségmegtakarítás érhető el)
– meglévő utak, átjárók, rakodók, térburkolatok burkolatának megerősítése, ha ezáltal a teherbírása, az átbocsátóképessége nő
11. Hogyan kerül beszámításra az értéknövelő felújítás?
Megfelelő műszaki szakember által összeállított, részletes költségvetéssel és ütemezéssel ellátott felújítási tervet kell a Hivatal felé benyújtanod, amely alapján a GTB eldönti a felújítási tételek bérbeszámíthatóságát és annak mértékét. Minden olyan, alapvetően a bérbeadói felelősségi körbe tartozó értéknövelő beruházás számlákkal igazolt költsége beszámítható legfeljebb a havi bérleti díj 50 %-ig és legfeljebb 5 évig (kifejezettten indokolt esetben a bérleti időtartam végéig), amely a helyiség rendeltetésszerű használatra alkalmassá tételéhez szükséges. Az elfogadott tételekre kiterjedően a Hivatallal beruházási megállapodást kell kötni.
KAPCSOLAT